torsdag 16 januari 2014

14-15 -01-2014 Murchison Falls

Nu har vi äntligen kommit "hem" igen till Entebbe! Igår och idag har vi befunnit oss i nationalparken Murchison Falls, Ugandas största och äldsta nationalpark (från 1926). Parken gränsar till lake Albert i den nordöstra delen där det finns ett nildelta. Nildeltat mynnar ut i "Victoria Nile", som går genom hela parken. Igår tog vi en båttur på Nilen där vi fick se flodhästar, krokodiler, fåglar och några elefanter. På det stora hela så tyckte jag bättre om Kazingakanalen, där vi fick se fler djur (och så var guiden bättre). Båtturen tog hur som hur 3 h och ledde fram till det stora vattenfallet "Murchison falls" eller "Devil's Cauldron" som de också kallas för. Vattenfallet är 8 meter brett. Tydligen så var det meningen att vi skulle hoppa av båten vid fallet för att sedan vandra upp för det, men våra guider var väldigt otydliga med detta så när vi åkte tillbaka var de inte där. Som tur var så har safarichaufförerna bra kontakt med varandra och en av Mikes kolleger berättade för oss att de väntat vid fallet men sedan skulle de komma tillbaka och hämta oss. Så det blev ingen vandring, vilket kändes lite synd. Det var det vi gjorde igår. Och åkte bil såklart. Just detta område är det hetaste i hela Uganda (temperaturen ligger runt 35 grader C i januari ,http://www.safaribookings.com/murchison/climate) och ohh, det kändes verkligen. Speciellt om man ens bil inte har AC. Så även om vi klagat på kylan i Ruhija, var värmen outhärdlig i parken. Vårt enda hopp till lite kyla var öppna fönster, men i parken så finns det flugor som bits och dricker blod, "Sesse flugor" (vet ej hur det stavas) som svärmade in i bilen så fort de fick möjlighet, så den kylningsmöjligheten gick fetbort. Jag tyckte det var lite obehagligt när flugorna satte sig på fönstret och liksom väntade på att få komma in och äta lite. Läbbigt!

Sedan åkte vi tillbaka till vår lodge, "Sambiya River Lodge". Vi var de enda gästerna. Lodgen fick dock nattgäster i form av vilda djur, ofta bufflar som gick omkring stugorna. Efter middagen följde därför en vakt med oss till vår stuga för att se till att inget hände!

Idag började dagen med ett tidigt uppvaknande (vi gick upp 05.00) för att sedan köra en "game drive" i parken 05.30. Vi åkte "bilfärja" över till stället där dessa game drives körs och sedan åkte vi runt i ca 4 h. Vi såg bufflar, Ugandakobs, vårtsvin, Oribis, fåglar och giraffer! Jag tänkte direkt på dinosaurierna när jag såg dem, väldigt ståtliga och stora djur. Dessutom var landskapet stundtals likt det som måste varit efter meteoritnedslaget (som ledde till dinosauriernas definitiva död), öppet, ödsligt och bränt. Ibland låter personalen delar av parken brinna ned, det ger chans för nytt gräs att växa fram). Det är en helt annan typ av savann än den i Queen Elisabeth, med växtlighet. Den i Queen tror jag att många skulle förknippa mer med den typiska "afrikanska" savannen med stora träd som paraplyakacior. Savannen i Murchison bestod mer av ett öppet landskap med palmliknande buskar. I Afrika finns många olika typer av savann. Läs mer om olika savanntyper under samma rubrik i Wikipediaartikeln om savann; http://sv.wikipedia.org/wiki/Savann.
Efter game driven så besökte vi också toppen av vatten fallet innan resan mot Entebbe började. Vi har räknat ut att vi suttit i en bil i 18,5 h bara idag. Tror aldrig att jag har åkt bil så lång tid förut utan paus. Från parken till Kampala tog det ca 8 h (med raster). Jag erkänner att jag nu är innerligt trött på att åka bil. Vi stannade i en stad för lunch på eftermiddagen och där smakade jag "Rolex", en typisk ugandisk snabbmaträtt. Rolex består av omelett inlindat i chapati (en slags pannkaka gjord på vetemjöl, vatten och salt). Det var kul att få se det hektiska livet i en stad mitt på dagen, och jag hoppas att vi kommer få fler tillfällen att uppleva det "riktiga" Uganda! Vi kom fram till Kampala runt halv tio ikväll och vi har just landat hos Yunia, en rektor på en skola som heter Entebbe secondary school. Här ska vi nu bo i 11 dagar. Skönt att slippa backpackandet (för ett tag i alla fall). Ska imorn skriva lite mer om problematiken med oljeborrningen som pågår i parken av företaget Total.

Vattenfallet Murchison falls.
 Jag på båtturen.
 Blodet av en dödad tsetsefluga! Got it!
 Nationalparken består av savann och skogsland i den norra delen. Här en bit skogsland.
 Soluppgång över savannen. När vi körde vår game drive.
 Vårtsvin, Phacochoerus africanus.
 Nildeltat där nilen mynnar ut i lake Albert.
 Ugandakob, Kobus kob.

Rothschilds giraff, Giraffa camelopardalis rothschildi. Och en hjord med kobbar.
 Savannen i Murchison.
 Alla borde testa att sitta på taket när man åker bil! Man känner sig så levande! Speciellt under en safari.
 Del av skogen där de har eldat ned gammal skog för att nytt gräs ska kunna växa fram.
 Carro på intensiv flugjakt. Hon sa det själv; "I got skills that kills"!

Toppen av vattenfallet.
 Under resan köpte vår guide Simon oss lite sockerrör och Mike köpte oss varsin cola. En tandläkares absoluta mardröm!
 Ingredienserna till en Rolex.
 Fyllningen till en Rolex!